Selasa, 26 April 2016

Pandangan Ulamak Terhadap Isu Kalimah Allah

This research is from our group - Ulama Dan Komuniti
WAN HANIS AISYAH, SITI NUR WAHIDAH, MARDHIAH, NOR NABILA,CUT TASRI 


PENGENALAN
          Kalimah Allah merupakan antara isu sensitif yang pernah membelenggu umat Islam di negara ini yang kebanyakannya masih tidak faham sebab dan tujuan pihak tertentu mahu menterjemahkan ‘tuhan’ mereka kepada kalimah suci umat Islam ini. Isu ini berlaku buat pertama kalinya sekitar Disember 2009 sehingga April 2010 yang disebabkan oleh tindakan ketua Paderi Katolik Murphy Pakiam yang telah menghantar satu permohonan kepada pihak mahkamah untuk menggunakan kalimah Allah dalam majalah terjemahan Bahasa Melayu khususnya dalam penerbitan Herald – The Catholic Weekly. Suatu ketika, “The Herald” memenangi kes tersebut di Mahkamah Tinggi yang dihakimi oleh Datuk Lau Bee Lan (hakim Mahkamah Tinggi Bahagian Rayuan dan Kuasa-kuasa Khas), seorang hakim yang bukan beragama Islam. Kemudiannya, kes ini telah dibawa ke Mahkamah Rayuan disebabkan ketidakpuasan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang telah membenarkan penggunaan kalimah Allah dalam majalah “The Herald”. Akhirnya, “The Herald” kalah di Mahkamah Rayuan yang dihakimi oleh tiga orang hakim yang semuanya beragama Islam diketuai oleh Datuk Seri Mohamed Apandi Ali. Rasulullah SAW bersabda:

Maksudnya: “Bersumber dari Abu Imran Al-Jauni, dia berkata: “Abdullah bin Rabbah Al-Anshari berkirim surat kepadaku yang isinya memberitahukan; bahwa Abdullah bin Amer pernah mengatakan: “Suatu pagi aku bersama Rasulullah SAW tiba-tiba beliau mendengar suara dua orang berselisih mengenai suatu ayat”. Rasulullah SAW keluar menemui kami dengan wajah kelihatan murka. Beliau bersabda: “Sesungguhnya orang-orang sebelum kamu menjadi binasa adalah disebabkan mereka suka berselisih mengenai Al-Kitab”.
(Riwayat Muslim, Kitab Ilmu no. 47 [2])
         Isu seperti ini tidak sepatutnya timbul kerana setelah sekian lama mereka menggunakan perkataan ‘god’ dan ‘Jesus’, secara tiba-tiba mereka mahu menukar perkataan ‘god’ tersebut kepada Allah untuk menggantikan terjemahan dalam bahasa Melayu. Pastinya, perkara ini menjadi sesuatu yang menyentuh sensitiviti penganut Islam di dalam negara kita. Hal ini telah menyebabkan berlakunya beberapa polemik dan perdebatan antara tokoh agama dan mahkamah bagi membenarkan penggunaan kalimah Allah dalam majalah Herald-The Catholic Weekly. Oleh sebab itu, banyak pandangan yang telah diutarakan oleh tokoh agama dan juga fatwa yang berkaitan mengenai permasalahan ini. Perkara ini menyatakankan bahawa setiap umat Islam wajib mempertahankan perkara-perkara yang berkaitan dengan agama Islam. Di samping itu, isu ini juga boleh menimbulkan beberapa kesan yang negatif kepada umat Islam. Maka, terdapat beberapa langkah yang perlu dilakukan untuk mengatasi masalah tersebut yang akan dibincangkan di dalam tulisan ini.
KESAN DARIPADA ISU PENGGUNAAN KALIMAH ALLAH
           Sekiranya Mahkamah Rayuan turut memberikan kemenangan dan kebenaran kepada The Herald sebagaimana yang telah dilakukan oleh Mahkamah Tinggi, bukan sahaja orang Kristian Katholik boleh menggunakan kalimah ‘Allah’ dalam majalah mingguannya malah mana-mana agama dan kepercayaan lain selain Islam juga boleh menerbitkan majalah keagamaan mereka dan menterjemahkan Tuhan mereka sebagai Allah.
Membenarkan kalimah Allah untuk digunakan oleh orang Kristian bukanlah suatu kesalahan di dalam Islam. Namun, di dalam Islam kita perlu menjaga maqasid Syariah yang menuntut kita sebagai umatnya untuk memelihara Islam dan menghalang sesuatu yang boleh merosakkan serta merugikan Islam. Berbalik semula kepada senario dan keadaan masyarakat di dalam negara kita, sewajarnya kita berusaha keras menutup sebarang perkara yang boleh mengelirukan akidah serta kefahaman Islam dalam masyarakat di negara ini. Dalam konteks Malaysia, isu ini dianggap sebagai suatu yang tidak relevan untuk menggunakan kalimah Allah di dalam Bibble dan juga majalah mereka bahkan tiada sebab-sebab yang kukuh untuk membenarkan penggunaan kalimah ‘Allah’ ini. Malah, penggunaan kalimah ini lebih banyak memberikan kesan negatif kepada negara ini. Antara kesannya ialah:     
Berlakunya Perpecahan dan Perbalahan
         Isu kalimah Allah ini adalah merupakan perkara yang sensitif bagi umat Islam dan perkara ini sememangnya sudah diketahui oleh orang bukan Islam kerana sudah bertahun-tahun lamanya kalimah Allah ini hanya digunakan oleh orang Islam. Jika kalimah Allah ini digunakan di dalam penerbitan ilmiah ataupun bukan ilmiah, masyarakat Malaysia akan beranggapan bahawa perkataan tersebut merujuk kepada tuhan orang Islam. Apabila pihak Kristian turut mahu menggunakan kalimah Allah, sudah tentu perkara ini akan mengundang pelbagai persoalan dalam kalangan umat Islam khususnya, dan mereka akan beranggapan ada maksud yang tersirat mengapa kepimpinan Kristian Katholik berkeras mahu menggunakan kalimah ‘Allah’ ini dalam penerbitan sama ada Bible versi bahasa Melayu atau risalah The Herald. Apabila senario ini terus-terusan berlaku dan dipolitikkan, ianya akan memberi kesan yang tidak baik terhadap hubungan orang Islam dan Kristian. Perkara ini akan membawa kepada perpecahan dan perbalahan dalam kalangan kaum di Malaysia dan sekiranya ianya sudah mencapai tahap yang serius berkemungkinan akan memberi kesan yang buruk terhadap keharmonian dan keselamatan negara Malaysia.
             Isu ini juga bukan hanya memberi kesan yang tidak baik kepada hubungan antara orang Kristian dengan orang Islam, bahkan turut memberi kesan terhadap hubungan sesama orang Islam. Hal ini adalah disebabkan kerana terdapat beberapa sebilangan pemimpin politik Islam bersetuju dengan permohonan pihak Kristian untuk menggunakan kalimah Allah dalam penerbitan majalah Kristian sehingga berani tampil untuk menentang undang-undang. Hal ini sudah tentu akan menimbulkan perasaan tidak puas hati dalam kalangan umat Islam dan akhirnya umat Islam akan bergaduh dan berbalah sesama sendiri. Perkara ini tidak sepatutnya berlaku kerana perbalahan tersebut hanya akan membawa imej yang tidak baik kepada Islam dan akhirnya perkara yang menjadi fokus utama, iaitu isu penggunaan kalimah Allah oleh orang Kristian bertukar kepada isu perpecahan umat Islam itu sendiri.
Timbulnya Kekeluruan Dalam Kalangan Umat Islam
         Apabila semua agama menggunakan kalimah ‘Allah’ untuk merujuk kepada tuhan mereka, kebarangkalian akan berlakunya kekeliruan dalam kalangan setiap penganut lebih-lebih lagi buat penganut yang beragama Islam. Bagi sebahagian Muslim di Indonesia mereka menerima baik penggunaan kalimah Allah oleh penganut Kristian kerana mereka beranggapan bahawa ianya akan memberi kelebihan kepada mereka untuk berdebat dengan orang Kristian. Namun apa yang menjadi persoalan adakah wujudnya perdebatan yang rancak dalam kalangan umat Islam di Malaysia. Tambahan pula adakah rakyat Malaysia sebenar-benarnya diberikan kebebasan untuk mengadakan perdebatan secara terbuka, lebih-lebih lagi sekiranya perdebatan tersebut dicurigai untuk tujuan politik.
         Penggunaan kalimah ‘Allah’ oleh orang bukan Islam juga akan menyebabkan kekeliruan dalam kalangan anak-anak muda yang beragama Islam khususnya mereka yang bersekolah di sekolah yang bukan beraliran agama dan bercampur agama. Sekiranya anak-anak muda yang beragama Islam bergaul dengan orang bukan Islam untuk jangka masa yang lama sudah pasti mereka akan tersilap menafsir perkataan ‘Allah’ yang digunakan oleh rakan-rakan mereka yang bukan beragama Islam. Walaupun terdapat pendidikan agama Islam, namun ia telah dipecahkan mengikut beberapa pecahan dan kesannya golongan belia hanya mengetahui apa yang telah dipelajari di sekolah sahaja, sedangkan pendidikan akidah tidak ditekankan. Perkara inilah yang boleh membawa kekeliruan dalam kalangan mereka kerana tidak diberikan penekanan berkenaan pendidikan akidah lebih-lebih lagi soal kewujudan Allah yang Esa.
Ramai Orang Islam Akan Bertukar Agama
Firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 120 yang bermaksud:
“Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepadamu hingga kamu mengikuti agama mereka. katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu”.
          Berdasarkan ayat tersebut, jelaslah bahawa orang Yahudi dan Nasrani tidak akan redha selagi mana kita tidak masuk ke dalam agama mereka. Terdapat sesetengah golongan Kristian yang begitu ekstrem sehingga mereka sanggup melakukan apa sahaja agar lebih ramai yang mengikut agama mereka. Tidak menjadi masalah sekiranya orang bukan Islam menyebut kalimah ‘Allah’ atau kalimah Islam. Namun, yang menjadi masalah ialah sekiranya mereka menggunakan kalimah ‘Allah’ dengan tujuan untuk menyebarkan dakwah melalui nama ‘Allah’ dengan mengelirukan umat Islam dan mengajak orang Islam masuk ke dalam agama mereka. Perkara inilah yang cuba dielakkan oleh orang Islam kerana kita tidak dapat memastikan kesahihan punca mengapa mereka ingin menggunakan kalimah Allah sedangkan isu kalimah Allah tidak pernah dipertikaikan sebelum ini oleh orang bukan Islam di Malaysia.
          Islam adalah agama Persekutuan dan orang Islam berhak untuk menentukan soal berkaitan agama, lebih-lebih lagi yang menyentuh soal akidah mereka. Seperti kata Tun Mahathir yang dipetik daripada AIDC (1 Januari 2014), “Selama ini kita tidak pernah berbalah tentang kalimah ‘Allah’ kerana mereka (penganut Kristian di Semenanjung) tidak pernah menggunakan kalimah ‘Allah’ itu. Jadi kenapa perlu menyakiti hati orang lain. Tidak menggunakan kalimah ‘Allah’ tidak memudaratkan mereka”.
Menimbulkan Ketakutan Terhadap Umat Islam
         Isu penggunaan kalimah Allah yang berlaku di negara tercinta kita ini telah menimbulkan perasaan takut di dalam hati setiap umat Islam. Mereka sanggup berjuang habis-habisan untuk menentang penggunaan kalimah Allah ini daripada jatuh ke tangan orang Kristian. Hal ini adalah disebabkan kerana generasi muda pada hari ini yang kebanyakannya agak lemah dan cetek mengenai ilmu agama di dada. Mereka khuatir sekiranya penggunaan kalimah Allah ini dibenarkan untuk digunakan di dalam kitab-kitab orang Kristian, maka ia akan menyebabkan anak-anak muda keliru dan terpengaruh dengan dakyah Kristian serta tidak dapat membezakan di antara perbezaan agama Islam dengan Kristian. 
         Sepatutnya isu seperti ini tidak perlu berlaku kerana secara normanya masyarakat kita dari dahulu lagi menerima penggunaan God atau Jesus adalah merujuk kepada Tuhan penganut Kristian, manakala penggunaan kalimah Allah merujuk kepada Tuhan penganut Islam. Sepatutnya, norma ini telah menjadi sesuatu yang tidak akan dipersoalkan oleh mana-mana pihak kerana tidak wujud sebarang bentuk diskriminasi atau jurang yang menghalang kedua-dua agama untuk mengamalkan kepercayaan masing-masing. Penggunaan perkataan ‘God’ ini juga tidak pernah merugikan penganut Kristian dan Islam. Ianya bebas digunakan oleh Kristian dalam pengamalan agama mereka malah langsung tidak akan sesekali mengelirukan umat Islam dalam negara ini. Jadi, umat Islam tidak seharusnya takut sekiranya Kristian menggunakan kalimah Allah kerana perkataan suci ini hanyalah milik mutlak agama Islam sahaja.

Dianggap Mencabar Agama Islam Sebagai Agama Rasmi Persekutuan
             Mengikut perundangan Malaysia, perlu difahami bahawa hanya Islam sahaja satu-satunya agama yang disebut di dalam Perlembagaan Persekutuan. Tiada agama lain yang disebut secara spesifik di dalam Perlembagaan Persekutuan melainkan hanya disebut sebagai boleh diamalkan dalam keadaan aman dan harmoni dalam negara sahaja. Ini adalah jaminan Perlembagaan bahawa pengamalan agama lain oleh orang bukan Islam dibenarkan tertakluk kepada Perkara 11(4) iaitu berkaitan sekatan penyebaran agama bukan Islam kepada orang Islam.
            Agama-agama lain masih boleh diamalkan di dalam negara kita seperti mana yang diperuntukkan di dalam Perkara 3 dan 11 Perlembagaan Persekutuan. Namun pada masa yang sama, Perlembagaan tidak membenarkan mana-mana agama yang bukan Islam untuk menyebarkan fahaman agama mereka kepada penganut Islam sama ada secara langsung atau tidak langsung. Hal ini bermaksud, di dalam kebebasan mengamalkan ajaran dan agama mereka seperti agama Kristian, Hindu atau Buddha mereka dilarang sama sekali menyebarkan dakyah kepada umat Islam.
           Jika kalimah Allah bebas digunakan dalam penerbitan umum termasuk di dalam Bibble versi bahasa Melayu dan majalah mereka seperti The Herald, ia akan memberikan kesan yang ketara terhadap orang Islam walaupun diedarkan dalam kalangan orang bukan Islam kerana tiada jaminan yang mengatakan ianya tidak akan diedarkan kepada orang Islam. Penerbitan tersebut tidak hanya diedarkan di gereja sahaja. Sekaligus akan memberikan kemungkinan tinggi untuk menggugat kedamaian dan keamanan agama bagi Persekutuan. Secara tidak langsung, isu ini turut mencabar institusi beraja kerana Yang diPertuan Agong (YDPA) dan Raja-raja Melayu merupakan Ketua Agama Islam di Malaysia. Lalu, apakah fungsi YDPA dan Raja-raja Melayu sekiranya orang Kristian menang dalam kes ini? Tidakkah tindakan mereka ini seperti merendah-rendahkan kedudukan YDPA dan Raja-raja Melayu yang terdapat dalam Perlembagaan? Jadi, seharusnya kita sebagai orang Islam menentang orang Kristian daripada menggunakan kalimah suci Allah ini dalam apa jua penerbitan mereka.
PERANAN UMAT ISLAM DALAM MENCEGAH ISU KALIMAH ALLAH
Memperkukuh Kedudukan Islam Sebagai Agama Persekutuan
       Kedudukan Islam sebagai agama Persekutuan merupakan satu daripada elemen asas dan penting Perlembagaan negara. Walau bagaimanapun, umat Islam khususnya pihak berkuasa tidak seharusnya merasa selesa dengan jaminan yang ada, kerana terdapat pihak yang cuba memisahkan Perlembagaan dari pengaruh agama yang melihatnya dari sudut fahaman sekular, dengan maksud dasar negara tidak seharusnya terikat dengan agama Islam. Sebagai contoh, tuntutan hak LGBT yang, menurut mereka yang menyokong, perlu dilihat dari sudut hak asasi manusia semata-mata, dan bukan dari segi pandangan agama. Tuntutan penggunaan kalimah Allah juga dihujah oleh pihak-pihak tertentu atas alasan hak asasi manusia. Hak manusia (human rights) pada masa ini nampaknya seolah-olah menjadi ‘agama’ baru yang mengatasi agama-agama sedia ada termasuk agama Islam yang maha suci. Pendekatan ini adalah tidak tepat, kerana hak manusia menurut Islam dijamin dalam batas-batas agama.
          Peruntukan Islam sebagai agama Persekutuan dalam Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan merupakan nadi, benteng dan penggerak kepada kedudukan Islam di Malaysia. Keistimewaan yang diberikan kepada agama Islam tidak boleh disangkal oleh sesiapa berdasarkan beberapa peruntukan khusus yang terdapat dalam Perlembagaan itu sendiri, kedudukan Islam dalam sejarah negara dan ciri-ciri unik yang wujud dalam perlembagaan negeri-negeri di Malaysia. Fakta ini menunjukkan terdapat hubungan yang erat di antara Islam dan Persekutuan Tanah Melayu dan kemudianya Malaysia. Oleh yang demikian, Malaysia bukan sebuah negara sekular seperti yang difahami dan ditafsirkan oleh sesetengah pihak, lebih-lebih lagi dalam Perlembagaan itu tidak terdapat perkataan sekular. Ini kerana negara dan pemerintah terlibat secara langsung dalam melaksanakan tuntutan agama Islam dan adalah menjadi tanggungjawab pemerintah untuk melindunginya.
           Memandangkan akhir-akhir ini kerap kali berlaku perbuatan menghina agama Islam, dan juga terdapat fahaman dan amalan yang terpesong daripada ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah serta usaha penyebarannya, maka di bawah strategi ini, dua langkah boleh dipertimbangakan sebagai tindakan seterusnya, iaitu:
a)      Cadangan pindaan Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan dengan memasukkan “Islam berasaskan ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah”. Perkara ini pernah disuarakan, dan ia bukanlah suatu perkara yang luar biasa. Dalam Perlembagaan Negara Brunei Darussalam, agama Islam sebagai agama negara dijelaskan dalam “pentafsiran” sebagai “ugama Islam menurut Ahlis Sunnah Waljamaah mengikut Mazhab Shafi’ee”.

b)      Cadangan mewujudkan undang-undang Persekutuan baru yang spesifik, khusus bagi melindungi agama dan kedudukannya di bawah Perlembagaan Persekutuan, dengan mewujudkan beberapa kesalahan yang membabitkan kesalahan menghina agama dan institusi agama yang mana ia boleh dibicarakan di mahkamah sivil. Dengan ini, semua mereka yang melanggar undang-undang ini, sama ada orang Islam dan bukan Islam, mereka boleh diambil tindakan sewajarnya
Mempertingkat Usaha Penyeragaman dan Penyelarasan Undang-undang Syariah dan Fatwa
       Dari masa kesemasa, isu ketidak seragaman undang-undang Islam dan fatwa ditimbulkan. Mekanisme penyelarasan dan penyeragaman bagi undang-undang yang berbeza di antara negeri-negeri telah diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan menerusi Perkara 76(1)(b) yang mana Parlimen mempunyai kuasa membuat undang-undang untuk negeri-negeri bagi maksud mengadakan persamaan undang-undang antara dua buah Negeri atau lebih; atau (c) jika diminta sedemikian oleh mana-mana Dewan Negeri. Majlis Raja-Raja juga boleh, menurut Perkara 38(6)(c) Perlembagaan Persekutuan, mempersetujui atau tidak mempersetujui supaya apa-apa perbuatan, amalan atau upacara agama meliputi seluruh Persekutuan. Kaedah inilah yang diguna pakai dalam usaha menyelaras dan menyeragamkan perundangan Islam dan pengeluaran fatwa di Malaysia.
          Berdasarkan kedua-dua peruntukan Perlembagaan di atas jelas bahawa Parlimen dan Majlis Raja-Raja diberi kuasa dalam soal penyelarasan dan penyeragaman undang-undang syariah dan fatwa. Walau bagaimanapun, Negeri diberi kuasa pemutus dalam soal perundangan Islam dan fatwa yang hendak diterima dan dilaksanakan, kecuali apa yang dipersetujui oleh Majlis Raja-Raja. Inisiatif penyelarasan bermula dan dilaksanakan diperingkat pusat, menerusi diperingkat tertinggi, MKI dan beberapa jawatankuasa yang telah ditubuhkan yang mana urusetiannya adalah JAKIM. Oleh yang demikian, JAKIM mempunyai tanggungjawab yang berat dan semakin mencabar. Ia merupakan agensi penyelaras antara negeri-negeri.
           Langkah-langkah dan usaha ke arah penyelarasan dan penyeragaman telah diambil dan dilaksanakan, dan banyak kejayaan telah dicapai. Walau bagaimanapun, masih terdapat ruang tertentu yang masih boleh dilihat semula dan memikirkan mekanisme baru bagi mewujudkan consensus atau mengurangkan jurang perbezaan antara negeri-negeri. Langkah-langkah yang dicadangkan adalah seperti berikut:
a)      Mengukuhkan lagi jalinan kerjasama agensi Pusat dan Negeri atau pihak berkenaan menerusi perbincangan dan mendapatkan maklum balas yang mencukupi mengenai model atau pindaan undang-undang yang hendak dicadangkan.

b)      Jawatankuasa-jawatankuasa sedia ada yang ditubuhkan di bawah JAKIM bagi tujuan penyelarasan dan penguatkuasaan undang-undang perlu diperkasakan bagi mengenalpasti isu-isu berkaitan pelaksanaan undang-undang syariah dengan melibatkan pakar-pakar dan pengamal undang-undang berkenaan. Jawatankuasa Teknikal Undang-Undang Syariah dan Sivil perlu dinaik taraf menjadi Suruhanjaya Pembaharuan dan Pelaksanaan Undang-Undang Syariah yang bertanggungjawab kepada Majlis Raja-Raja.

c)      Adalah menjadi amalan bahawa fatwa mengenai isu nasional telah dibincangkan terlebih dahulu diperingkat Jawatankuasa Fatwa/Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan, sebelum ia dibawa ke Jawatankuasa Fatwa Negeri. Ini bertujuan bagi mewujudkan peneyelarasan dan penyeragaman. Walau bagaimanapun, kadang-kadang terdapat keadaan dimana apabila keputusan diperingkat kebangsaan dibawa dalam Jawatankusa Fatwa Negeri, perubahan dibuat kepada sighah asal yang diputuskan, atau keputusan sebaliknya atau berbeza dikeluarkan, mungkin atas sebab-sebab tertentu. Perbezaan juga kadang-kadang berlaku dari segi pewartaan dan penguatkuasaan fatwa. Bagi menghilang risiko perbezaan pandangan atau merapatkan jurang perbezaan antara ‘fatwa’ kebangsaan dan fatwa negeri, adalah dicadangkan agar proses dan carta alir perbincangan dibuat sedikit pengubahsuaian dengan meminta Jawatankuasa Fatwa Negeri membuat perbincangan awal sesuatu isu yang dikenalpasti terlebih dahulu, kemudian mengemukakan pandangan beserta alasan kepada Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan untuk diputuskan. Bagi tujuan pewartaan dan penguatkuasaan fatwa, keputusan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan perlu dibincang sekali lagi dan diputuskan secara muktamad oleh setiap Jawatankuasa Fatwa Negeri.
Mengenalpasti Isu Konflik Undang-Undang dan Mengkaji Kaedah Penyelesaian
          Perkara 121(1A) Perlembagaan Persekutuan yang dipinda pada tahun 1988 bertujuan menghalang mahkamah sivil daripada campur tangan dalam bidang kuasa eksklusif mahkamah syariah dan mengelak berlakunya konflik undang-undang. Matlamat ini, walau bagaimanapun, belum tercapai sepenuhnya. Tetapi peruntukan Perlembagaan ini telah mengangkat kedudukan mahkamah syariah dan mengiktiraf kewujudan dwi -sistem perundangan utama di Malaysia yang berjalan seiringan. Menurut Allahyarham Tan Sri Ahmad Ibrahim dalam artikel awal yang menganalisa kesan pindaan peruntukan di atas, dalam perkara-perkara yang termasuk dalam bidang kuasa mahkamah syariah, masih terdapat undang-undang sivil Persekutuan yang masih terpakai kepada orang-orang Islam. Dalam bidang kewangan islam, menurut bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad, negara hanya memberi fokus kepada usaha melahirkan produk patuh syariah, tetapi tumpuan tidak diberikan kepada undang-undang serasi syariah dalam melaksanakan produk berkenaan dan untuk menyelesaikan pertikaian yang timbul daripadanya(Utusan Malaysia, 20 Februari 2014).
           Bagi mempastikan bidang kuasa mahkamah syariah tidak diganggu, undang-undang Negeri (dan undang-undang Persekutuan bagi orang Islam Wilayah Persekutuan) yang memberi kuasa kepada mahkamah syariah perlulah spesifik dan jelas serta mencakupi skop yang diperlukan. Disamping undang-undang sedia ada, mungkin terdapat aspek-aspek lain dalam syariah dan pentadbiran hukum Islam yang perlu dikanunkan. Pihak berkuasa agama dan perundangan, khususnya JAKIM perlu mengambil peluang daripada peruntukan Perkara 121(1A) dengan mempergandakan usaha untuk memperkemas dan memantapkan lagi pentadbiran undang-undang Islam. Selain itu, terdapat juga undang-undang Persekutuan lain yang menyentuh kepentingan agama Islam dan masyarakat Islam yang juga perlu diberi perhatian, contohnya, undang-undang berkaitan produk halal dan pendidikan Islam. Untuk ini, perlu ada pemantau dan penyelidik bagi tujuan mengemukakan pandangan atau sumbangan serta cadangan jika diperlukan.
Meneruskan Usaha Menaiktaraf Mahkamah Syariah
            Taraf mahkamah dan hakim-hakimnya adalah antara faktor penting untuk mendapat imej, penghormatan dan persepsi yang baik dari kalangan masyarakat. Usaha ke arah meningkatkan status mahkamah syariah di Malaysia bukanlah suatu perkara yang baru. Perkara ini kerap kali diutarakan dan dicadangkan oleh Allahyarham Tan Sri Prof. Emiratus Ahmad Ibrahim dalam siri kertas kerja dan penulisan beliau. Sebelum ini, Peguam Negara telah mengemukakan beberapa cadangan pengstrukturan semula mahkamah syariah , termasuk mewujudkan Mahkamah Rayuan Syariah Persekutuan. Langkah ini adalah amat penting, dan ia merupakan salah satu saluran bagi merealisasikan hasrat mewujudkan penyelarasan dan penyeragaman pentadbiran undang-undang syariah di seluruh negara. Setakat ini, tidak diketahui perkembangan cadangan ini. Sungguhpun sudah ada cadangan sebelum ini, terdapat alternatif lain yang boleh dipertimbangkan, iaitu mewujudkan Mahkamah Agung Syariah (Syariah Supreme Court) yang bertindak sebagai mahkamah tertinggi syariah yang akan diberi bidang kuasa untuk mendengar kes-kes rayuan daripada Mahkamah Rayuan Syariah setiap Negeri dan bidang kuasa mentafsir undang-undang syariah.
        Mahkamah ini dicadangkan dan ditubuh oleh Majlis Raja-Raja yang juga bertanggungjawab melantik hakim-hakim mahkamah ini. Perinciannya boleh diperhalusi semula dengan mengambil kira Perlembagaan Persekutuan. Walaupun apa juga bentuk pengstrukturan semula, usaha ini perlu digerakkan semula dan diteruskan secara istiqamah dan mencari strategi yang lebih berkesan untuk merialisasikannya. Selain itu, usaha lain yang berkaitan dengan memperkasa penguatkuasaan undang-undang syariah, seperti penubuhan Badan Kebangsaan Peguam Syar’i yang dinyatakan kesediaan pihak berkuasa pada tahun 2004 untuk menubuhkannya perlu dihidupkan semula.
 Memperkasa Penyelidikan dan Pembangunan Dalam Undang-Undang Syariah
         Usaha menambah baik pentadbiran undang-undang syariah, termasuk cadangan yang dikemukakan di atas memerlukan penyelidikan yang teliti dan mendalam, agar hasilnya tepat dan boleh dilaksanakan. Penyelidikan memerlukan para penyelidik yang berkebolehan dan berwibawa. Penekanan boleh diberikan kepada kajian perkara-perkara seperti berikut:
a)      Kelemahan dan kekurangan yang terdapat dalam enakmen-enakmen berkaitan dengan pentadbiran undang-undang Islam dan cadangan pindaan yang perlu dibuat.
b)      Model baru beberapa aspek undang-undang Islam yang boleh dicadangkan kepada negeri-negeri.
 c) Isu-isu yang masih menimbulkan konflik undang-undang.
d) Undang-undang sivil yang masih terpakai kepada undang-undang syariah.
 e) Undang-undang sivil berkaitan dengan produk halal dan pendidikan Islam
 f) Semakan dan penambahbaikan dari segi syariah terhadap produk kewangan Islam dan pelaksanaan undang-undang jenayah dan keluarga Islam.
 g) Harmonisasi undang-undang sivil dan syariah.
 h) Kajian dan semakan terhadap langkah menaiktaraf mahkamh syariah.
 i) Isu-isu pelaksanaan hudud.
 j) Penggubalan standard dan garis panduan berkaitan pentadbiran keadilan Islam dan pengeluaran fatwa untuk mencapai hasrat ini, Bahagian Penyelidikan Islam perlu diperkasakan.
          Penekanan khusus perlu diberikan kepada penyelidikan undang-undang syariah dalam bentuk mempunyai unit yang tersendiri, yang akan menyediakan input kepada Jawatankuasa Penyelarasan dan Penguatkuasaan Undang-Undang Syariah dan juga Jawatankuasa Teknikal Undang-undang Syariah dan Sivil (yang dicadangkan sebelum ini agar dinaik taraf). Penyelidikan boleh dijalankan sendiri oleh penyelidik dalaman atau dengan kerjasama dengan penyelidik luar, atau dengan menyediakan gran penyelidikan kepada penyelidik luar. Siri seminar dan wacana juga boleh diadakan bagi membincangkan isu-isu yang menyentuh pentadbiran undang-undang Islam di Malaysia dan mendapat pandangan dan cadangan daripada pakar-pakar dan pengamal undang-undang dan syariah.
Mempertingkatkan Tahap Profesionalisme Hakim, Peguam Syar’i dan Pegawai Syariah
           Usaha meningkatkan keupayaan dan profesionalisme mereka yang terlibat secara langsung dalam pentadbiran keadilan adalah amat penting bagi memastikan keadilan dapat diberikan kepada semua pihak. Kursus dan latihan yang diberikan kepada mereka perlu diteruskan dan sentiasa dipertingkatkan mutunya, seperti menyediakan perkhidmatan terbaik, bersikap adil dan tidak dipengaruhi oleh mana-mana pihak. Peguam syar’i perlu mempunyai pengEtahuan dan kemahiran untuk membantu hakim dalam mencapai keadilan. Hakim syar’i pula sepatutnya menyediakan alasan bertulis bagi keputusan penghakiman yang telah disampaikan. Ini penting agar ia dilihat telus dan adil. Laporan bertulis penghakiman juga penting bagi tujuan rujukan kemudian, termasuk kepada pelajar-pelajar syariah dan undang-undang. Bagi tujuan mempastikan tahap profesionalisme di atas dihayati , sentiasa dipelihara dan dipertingkatkan, sebuah Institut Latihan Kehakiman Syar’i dicadang agar ditubuhkan dalam jangka masa lima tahun di atas, seperti penubuhan ILKAP bagi kehakiman sivil. Penutup Pentadbiran undang-undang Islam di Malaysia sentiasa diberi perhatian oleh masyarakat. Oleh yang demikian, strategi dan langkah yang lebih berkesan perlu dikenalpasti, dikaji dan dimantapkan dari masa kesemasa bagi mencapai matlamat memartabatkan undang-undang syariah di Malaysia . Peluang yang ada bagi tujuan ini makin mencabar dan memerlukan komitmen dan kebijaksanaan yang tinggi, terutama dalam masyarakat Malaysia yang berbilang kaum dan agama. Usaha bersungguh-sungguh perlu dilakukan sementara masyarakat Islam dan pemerintah masih mempunyai kuasa untuk melakukannya. Dalam masyarakat Malaysia yang majmuk, Islam ,umat Islam, institusi Islam dan perundangan syariah perlu dilihat sebagai yang terbaik dan ini menuntut dedikasi semua pihak untuk menjadikannya sebagai satu kenyataan. Apa yang digariskan sebahagiannya adalah bersifat umum dan masih perlu diperincikan dalam bentuk tindakan yang lebih spesifik.

PANDANGAN ULAMA’ TENTANG ISU KALIMAH ALLAH
 Allahyarham Tuan Guru Nik Abdul Aziz bin Nik Mat
        Setiap apa yang berlaku berhubung dengan isu-isu yang berbangkit serta berkait rapat dengan hal agama perlulah dirujuk kepada para ulama’ terlebih dahulu. Hal ini demikian kerana mereka lebih alim berkenaan dengan sesuatu hukum bagi mengatasi isu dengan cara yang betul.
        Menurut seorang ulama’ tersohor, Allahyarham  Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, beliau berkata bahawa pengunaan kalimah Allah oleh agama lain pada masa kini tidak boleh dibenarkan sama sekali. Hal ini demikian kerana, apabila kalimah Allah digunakan oleh agama lain maka ia boleh menimbulkan kekeliruan dalam kalangan umat Islam di negara ini.
          Walaubagaimanapun, dari segi hukum, Islam membenarkan pengamal agama samawi iaitu agama langit seperti Nasrani, Yahudi dan Kristian untuk menggunakan kalimah Allah dan terdapat dalil-dalil yang membenarkan penggunaan kalimah Allah. Firman Allah yang bermaksud:

“Dan sesungguhnya jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada (yang musyrik) itu; “siapakah yang menurunkan hujan dari langit, lalu dia hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya?” sudah tentu mereka akan menjwab: “Allah”. Ucapkanlah (Wahai Muhammad): “Alhamdulillah” (sebaga bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian),bahkan kebanyakan mereka tidak menggunakan akal (untuk memahami tauhid) (Surah al-Ankabut ayat 63).

       Namun, dalam konteks masyarakat umat Islam di semenanjung ini yang sebahagiannya tidak mempunyai kekuatan akidah yang tinggi dibimbangi kalimah Allah  disalah guna oleh pihak-pihak tertentu untuk merosakkan akidah golongan yang menganut ajaran Islam itu sendiri. Oleh itu, pendekatan yang terbaik adalah dengan memberhentikan penggunaaan kalimah Allah ini kepada golongan bukan Islam bagi menjaga kemaslahatan dan akidah umat Islam sejagat.
        Selain itu, beliau mengulas lanjut berkenaan dengan isu ini dan  mencadangkan agar diadakan satu rundingan khas di antara Islam Dan Kristian untuk menyelesaikan permasalahan ini dengan cara yang baik sama ada secara terbuka ataupun tertutup secepat mungkin bagi mengelakkan kekeliruan terhadap umat Islam itu sendiri.



 Dr. Haron Din
        Pendapat Ulama’ yang seterusnya pula adalah daripada Datuk Dr Haron Din. Beliau menegaskan berkenaan dengan isu ini  bahawa mana-mana umat Islam yang menyokong keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang membenarkan Herald-The Catholic Weekly menggunakan kalimah Allah di dalam penerbitannya boleh membawa kepada kekufuran.
        Tokoh ulama’ itu menjelaskan bahawa melalui kaedah yang di pakai dalam ilmu akidah, tindakan bersetuju dengan penggunaan nama Allah oleh agama Kristian itu membawa maksud menyekutukan Allah kerana agama itu mempercayai tuhan sebagai Triniti iaitu terdiri daripada Tuhan Bapa, Tuhan Anak dan Roh Kudus sedangkan di dalam agama Islam Allah adalah Esa (satu). Sekiranya umat Islam menyekutukan Allah dengan Triniti maka berlakulah syirik yang membawa kepada kufur dan sekiranya umat Isam meredhai kepada kekufuran bermakna mereka juga jatuh kufur.

Muzakarah Majlis Kebangsaan Malaysia
      Berdasarkan perbincangan yang telah dibuat terhadap tutntutan penganut Kristian terhadap penggunaan kalimah Allah telah memutuskan bahwa lafaz Allah merupakan kalimah suci yang khusus bagi agama dan umat Islam dan ianya tidak boleh digunakan atau disamakan dengan agama-agama bukan Islam  yang lain. Oleh itu, wajib bagi umat Islam menjaganya dengan cara yang terbaik dan sekiranya terdapat unsur-unsur penghinaan atau penyalahgunaan terhadap kalimah tersebut, maka ia perlu disekat mengikut peruntukan undang-undang yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.
      Antara hujah yang telah dikemukakan hasil daripada Muzakarah tersebut ialah perkataan Allah yang digunakan oleh umat Islam adalah merujuk kepada Allah Yang Maha Esa dan lafaz Allah yang telah digunakn oleh orang-orang Kristian adalah merujuk kepadaa “Tuhan Bapa” iaitu salah satu oknum daripada akidah trinity. Selain itu, lafaz Allah juga tidak pernah disebut di dalam teks bahasa Greek yang merupakan bahan asal usul penulisan Bible. Perkataan Tuhan dalam bahasa Greek adalah ‘Theos’ dan bukan perkataan Allah.
     Selain itu, perintah mahkamah yang dipohon oleh Catholoc Herald Weekly untuk mengisytiharkan bahawa larangan penggunaan kaimah Allah yang telah dikeluarkan oleh Kementerian Dalam Neger adalah bercanggah dengan Perlembaggaan Persekutuan dan bukan ekslusif kepada agama Islam boleh memberi kesan yang besar kepada kedudukan agama Islam sekiranya orang Islam sendiri tidak dan perhatian yang sewajarnya idak diberikan oleh pihak berkuasa agama di negara ini.
        Walaupun Dari segi sejarah, kalimah Allah telah digunakan sejak sebelum kedatangan Islam lagi, namun pengunaannya adalah berbeza. Kalimah Allah yang digunakan oleh Kristian adalah bersifat Talsis dan Syirik, sedangkan bagi Islam ia bersifat tauhid. Kalimah Allah sebenarnya tidak ada di dalam Bible dan perkataan yang digunakan adalah God. Tetapi di dalam Bible pekataan tersebut diterjemahkan dalam Bahasa Melayu dan perkataan God diterjemahkan sebagai Allah.
         Umat Islam perlu tegas dalam menjaga kesucian dan identiti agama kerana bersikap terlalu terbuka sehingga membenarkan perkara-perkara yang menjadi hak Islam disalahgunakan oleh agama lain adalah amat merbahaya kerana matlamat utama kristian menggunakan kalimah Allah adalah untuk mengelirukan umat Islam dan menyatakan bahwa semua agama adalah sama.




KESIMPULAN
         Kesimpulannya, Islam merupakan agama Persekutuan yang menjadi tonggak di dalam Perlembagaan Negara. Sensitiviti agama perlu dijauhkan bagi mengelakkan berlakunya kekeliruan dan perpecahan dalam kalangan rakyat yang berbilang kaum dan agama yang berbeza. Apa yang lebih utama ialah sebilangan umat Islam di sini masih tidak mempunyai pegangan akidah yang kukuh yang boleh menjejaskan mereka dalam membanteras isu sensitif yang melibatkan agama mereka itu sendiri. Kerajaan perlu memainkan peranan yang besar agar isu ini tidak menimbulan kecelaruan pemikiran majoriti umat Islam selain mencegah berlakunya penyelewengan agama yang mungkin akan timbul. Sebagai umat Islam, kita hendaklah sentiasa mengetahui akan isu-isu semasa yang berlaku di sekeliling supaya tidak ketinggalan dan mengetahui cara hendak menyelesaikan sesuatu permasalahan. Selain itu juga, sebagai umat Islam hendaklah sentiasa mempunyai perasaan untuk mempertahankan agama Islam sekiranya berlaku kecaman daripada pihak yang bertentangan. Umat Islam, secara umumnya terdiri daripada pelbagai bangsa dan mempunyai kepelbagian lafaz dan bahasa, namun begitu kalimah Allah tidak boleh ditukar dan diterjemahkan mengikut lafaz dan gaya bahasa masing-masing. Hal ini adalah disebabkan kerana kalimah Allah merupakan kalimah asal lagi suci yang tidak boleh diubah-ubah mengikut kesesuaian bangsa dan juga telah ditetapkan daripada asal penurunannya.










1 ulasan: