Jumaat, 29 April 2016

Realiti Pendakwah Masa Kini : Antara Teori Dan Praktikal



Reliti pendakwah masa kini : Antara teori dan praktikal.

       Pelbagai metod dakwah yang berkesan boleh diaplikasikan dalam menyeru umat manusia ke jalan yang benar dan diredahai. Pelbagai metod yang berguna perlu diaplikasikan dengan cara berhikmah, nasihat yang baik dan berbincang dengaan cara yang lebih baik serta dakwah melalui perbuatan. Penggunaan metod yang berkesan perlulah dilihat dalam pelbagai situasi dan mengikut zaman dan diasosiasikan dengan kaedah yang bersistematik.
       Perkara yang ingin dibincangkan di sini adalah cara dakwah masa kini yang digunakan oleh golongan pendakwah. Mereka hanya menekankan cara berdakwah melalui kaedah memberi nasihat ataupun berteori semata-mata tanpa mengaplikasikan kaedah berpraktikal dalam berdakwah kepada masyarakat. Hal ini telah menyebabkan kaedah tersebut menjadi tidak berkesan kepada sebahagian daripada masyarakat. Metod secara berteori ini mungkin hanya dapat difahami oleh sebahagian daripada masyarakat sahaja dan sebahagian yang lain perlulah diberi pemahaman secara lebih jelas lagi melalui kaedah praktikal.
        Selain itu, manusia perlu kepada praktikal di dalam semua perkara kerana melalui praktikal manusia dapat memahami prinsip-prinsip yang sukar untuk difahami dan sukar untuk dipraktikkan. Kaedah berteori semata-mata sebenarnya menyekat mereka untuk mempraktikkan apa yang diajar secara betul. Selain itu, kesan dakwah secara berteori kebiasaanya hanya berkekalan secara sementara sahaja dan jarang berkekalan dalam kadar yang lama. Maka, adalah wajar untuk para dai’e melaksanakan kaedah teori dan praktikal secara sistematik. Mereka perlu mengaplikasikan kedua-dua metod tersebut dalam berdakwah agar para mad’u dapat melaksanakan tuntutan islam dengan berkesan.
       Kita boleh lihat cara perlaksaan dakwah daripada Nabi Muhammad, para wali, ulamak dan ilmuan-ilmuan islam yang mana mereka berjaya melaksanakan tuntutan dakwah mereka kepada masyarakat. Saya begitu tertarik dengan cara perlaksanaan pendakwah-pendakwah terdahulu seperti Wali Songo yang mana mereka menggunakan kaedah fenomenologi dalam berdakwah kepada masyarakat Jawa pada waktu itu sehinggalah mereka dapat mengislamkan masyarakat Jawa. Penggunaan kaedah yang digunakaan oleh Wali Songo iaitu fenomenologi ataupun menyusur masuk ke dalam masyarakat dan hidup secara bermasyarakat dalam kalangan mereka telah menarik minat masyarakat Jawa untuk memeluk islam.
          Antara sumbangan Wali Songo kepada masyarakat Jawa pada waktu itu dalam melaksanakan tuntutan dakwah ialah dengan melakukan pembinaan masjid. Semasa Rasulullah menjalankan dakwah baginda di Madinah, baginda telah membina masjid Kuba’ di antara Mekah dan Madinah iaitu semasa dalam perjalanan ke Madinah. Inisiatif dan metod dakwah Rasulullah ini telah diaplikasikan oleh Wali Songo. Mereka telah membina tiga buah masjid semasa berdakwah kepada masyarakat Jawa. Pembinaan masjid ini adalah bertujuan untuk mengembangkan ajaran islam kepada masyarakat kerana masjid menjadi tumpuan utama untuk membincangkan hal-hal berkaitan islam, ekonomi, politik, kebudayaan, kehidupan dan sebagainya. Selain itu, masjid merupakan tempat berkumpulnya kesemua masyarakat untuk melakukan ibadah serta tempat untuk membincangkan hal-hal yang berbangkit. Situasi ini telah mendorong masyarakat Jawa untuk terus mengekalkan silaturrahim antara mereka dan mengukuhkan lagi hubungan sesama mereka tanpa ada perbezaan darjat dan juga pangkat.
          Disamping itu, Jemaah Wali Songo juga mempunyai pengaruh politik dan ketenteraan yang begitu hebat. Meraka berjuang mempertahankan agama islam dan berjaya menumpaskan pihak musuh. Pernah suatu ketika ketenteraan mereka dapat mengalahkan dan menumpaskan kerajaan Majapahit tanpa mengorbankan nyawa dan tanpa memusnahkan sistem masyarakat pada waktu itu. Selain itu, penubuhan kerajaan Demak Bintara telah menunjukkan bahawasanya mereka begitu aktif dalam berpolitik dan hebat dalam bidang ketenteraan disamping melibatkan diri dalam pelbagai usaha untuk kemajuan kerajaan pada waktu itu. Kerajaan Demak merupakan kerajaan pertama islam pada waktu itu di Jawa.
        Sumbangan mereka dalam ekonomi juga tidak kurang hebatnya. Mereka telah menyempurnakan kehidupan masyarakat Jawa dengan dengan memelihara sawah dan kebun secara berhemat dan teratur bersama-sama masyarakat. Selain itu, mereka telah menerapkan nilai-nilai islam dalam mendidik masyarakat dengan mengajar untuk banyak bersedekah kepada fakir miskin. Mereka telah memajukan bidang pertanian dengan membina sistem pengairan dan perparitan untuk memudahkan aktiviti pertanian masyarakat selain membina penginapan serta jalan pengangkutan yang baik. Mereka juga aktif dalam dunia perdagangan yang mana Demak merupakan kawasan perdagangan yang strategik untuk menambahkan hasil dalam negara.
         Sebelum kedatangan islam, masyarakat Jawa begitu menekankan sistem kasta iaitu sistem yang membezakan taraf  sesama mereka mengikut perhitungan darjat masing-masing. Apabila pendakwah islam datang ke Jawa, sistem kasta tersebut telah dihapuskan melalui pengaruh pendidikan islam. Mereka mendidik masyarakat bahawa Allah menciptakan manusia itu sama dan yang membezakan mereka hanyalah nilai amal perbuatan mereka untuk tiket ke syurga ataupun neraka. Mereka hanya menggunakan pengarauh mereka dalam mendidik masyarakat tanpa ada sebarang masalah. Itulah kehebatan mereka dalam menyampaikan risalah mereka yang mana mereka menggabungkan antara teori dan praktikal dalam berdakwah kepada masyarakat Jawa.
       Seterusnya adalah dakwah menerusi pendidikan. Pendidikan merupakan perkara yang paling utama kepada masyarakat kerana pendidik merupakan agen sosiolisasi yang besar tanggungjwabnya kepada pelajar. Selain itu, pendakwah Wali Songo ini telah membina pasentren-pasentren ataupun pondok-pondok untuk kegunaan masyarakat sebagai tempat menuntut dan menimba ilmu pengetahuan. Melalui sistem pedidikan bereteraskan pondok dan pembelajaran yang berkesan ini maka lahirlah pendakwah-pendakwah islam yang merantau keseluruh negara untuk berdakwah.
        Dalam aspek kebudayaan dan kesenian pula, Wali Songo telah memperkenalkan kesenian yang bereteraskan islam dalam menghapuskan kebudayaan yang songsang dalam masyarakat Jawa dengan mengadakan pementasan wayang. Islam tidak melarang untuk berhibur yang mana hiburan merupakan fitrah semulajadi manusia yang begitu mencintai keindahan dan kesenian. Salah seorang pendakwah Wali songo begitu pandai memainkan alat muzik yang bernama bonang. Melalui metod itulah masyarakat tertarik untuk mendengar mainan muzik tersebut dan ‘sambil menyelam minum’ air, pendakwah dapat meneruskan dakwah mereka menerusi persembahan dan permainan alat muzik.
    
        
    
     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan