SOSIOLOGI PERSANAKAN
Persanakan adalah berasaskan peraturan yang tertentu mengenai hubungan
fizikal antara lelaki dan perempuan untuk melahirkan anak. Kemudiannya, anak
tersebut dilahirkan dan disosiolisasikan secara progresif dalam komunitinya
supaya anak itu mendapat status dan memainkan peranan kepada generasi yang
lebih berusia daripadanya suatu hari nanti. Persanakan mementingkan
kesinambungan dan penerus kepada kumpulan sosial bagi memastikan kedua-dua
mereka yang berumur dan kemudiannya meninggal akan digantikan oleh generasi
muda sebagai pewaris untuk
meneruskan sistem budaya dan sistem
sosial mereka sejak turun-temurun.
Di sini, saya mengambil dua orang tokoh yang telah mendefinisikan secara
khusus berkenaan dengan sosiologi persanakan. Tokoh pertama yang mendefinisikan
persanakan ialah Alex Inkeles yang menyatakan bahawasanya , “ institusi
persanakan pada asasnya memfokuskan sekitar masalah mengatur jantina dan
menyediakan suatu kerangka yang selamat dan stabil untuk menjaga dan memelihara
golongan muda “ (1964 :68). Seterusnya, W. H. R. Rivers iaitu seorang ahli
antropologi yang terkenal mendefinisikan persanakan sebagai pengiktirafan
sosial daripada hubungan yang bersifat biologi. Sebagai rumusan daripada definisi
yang telah dinyatakan oleh kedua-dua tokoh ini dapat kita perhatikan
bahawasanya terdapat hubungan yang cukup rapat antara persanakan melalui
dimensi biologi dengan persanakan dari dimensi sosial dan juga budaya.
Persanakan ini sebenarnya adalah hubungan biologi yang dimiliki oleh
manusia melalui kelahiran generasi-generasi dalam pelbagai bentuk dan jenis
kebudayaan dan kehidupan sosial yang berbeza. Mereka akan memainkan peranan
dalam meneruskan warisan kebudayaan ini untuk diperturunkan kepada generasi
yang seterusnya. Sistem persanakan ini mementingkan cara untuk mengatur hak dan
kewajipan antara individu dalam masyarakat dengan memainkan peranan mereka
dalam komuniti, memberi hak kepada pemilikan harta, serta penglibatan mereka
dalam aktiviti ekonomi dan juga ritual.
Sebagai seoarang ahli sains sosial, kita berminat dengan hubungan sosial
yang masuk ke dalam pengaruh kebudaayaan dan sosial manusia dengan melihat
tujuan reproduksi fizikal yang biasanya dinamakan sebagai perkahwinan dan
pertalian alinal (hubungan melalui perkahwinan). Manusia yang lahir melalui
‘perkongsian darah’ atau reproduksi yang dipanggil consanguine (pertalian
melalui kelahiran). Hubungan ini jugalah yang membentuk kumpulan sosial yang
biasanya dipanggil keluarga atau keturunan, suku-sakat, sanak-saudara atau kaum
kerabat. Namun begitu, masing-masing mempunyai kebudayaaan dan aspek-aspek yang
berbeza dan juga cara berfikir yang berbeza yang mana perbezaan inilah yang
menyebabkan berlakunya variasi manusia yang pelbagai.
Ahli antropologi dan sosiologi mengatakan bahawasanya kajian berkenaan
dengan persanakan masyarakat manusia cukup penting terutamanya bagi melihat
kategori masyarat yang pelbagai dimensi dalam konteks yang berbeza. Di sini
saya ingin nyatakan berkenaan dengan dua kelompok manusia yang kebiasaannya
wujud secara normal dalam komuniti mereka iaitu masyarakat yang berskala kecil
dan masyarakat yang berskala besar.
Masyarakat yang berada dalam komposisi komuniti yang berskala kecil
biasanya tinggal di kawasan desa yang mana mereka adalah masyarakat yang
berasaskan pertanian. Mereka menjadikan persanakan sebagai cara utama untuk
mengorganisasikan kehidupan komuniti sekaligus merapatkan hubungan antara satu
sama lain. Asas pembentukan masyarakat terjadi apabila terjadinya hubungan yang
rapat antara ibu bapa dengan anak-anak, hubungan sesama adik-beradik yang baik, hubungan antara datuk
dan nenek bersama ahli keluargalain yang sangat mesra, hubungan antara
anak-anak yang melibatkan hubungan sesama sepupu-sepapa mereka dan sebagainya.
Persanakan adalah suatu jalan yang memberikan mereka nama dan kedudukan sosial
seperti wujudnya bapa, ibu, anak lelaki, anak perempuan, abang, kakak. Mereka
ini memainkan peranan masing-masing berdasarkan status mereka dengan
menjalankan tanggungjawab, hak dan kewajipan serta dengan serta-merta menyusun
mereka ke dalam unit sosial atau kumpulan tertentu.
Seterusnya, kita dapat melihat
masyarakat yang berskala besar berada dalam arus permodenan dan modenisasi ini
kurang mementingkan aspek persanakan. Robin Fox menjelaskan bahawasanya, “
dalam masyarakat di mana persanakan itu penting, kesetiaan kepada keluarga
melebihi kesetiaan yang lain, dan untuk alasan ini sahaja ia mesti menjadi
musuh kepada birokrasi” (1967 : 14). Namun, keberadaan masyarakat dalam arus
industrialisasi ini tidak dapat disamakan dengan apa yang dibincangkan oleh
Fox. Hal ini demikian kerana, masyarakat tersebut mementingkan bentuk
organisasi lain seperti birokrasi, negara-negara dan kelas sosial, persanakan
menjadi kurang signifikan. Proses perbandaran sebenarnya cenderung untuk
melemahkan peranan organisasi tradisional yang diamalkan persanakan. Dalam
masyarakat yang dikatakan semakin moden atau membangun itu masih ada hubungan
yang berasaskan persanakan. Kebiasaanya merangkumi hubungan yang minimum antara
ibu, bapa dan anak-anak.
Terdapat beberapa darjah variasi
yang penting dalam menentukan persanakan yang berbeza antara masyarakat tetapi
terdapat juga perbezaan dalam bentuk-bentuk sistem persanakan. Ahli sains
sosial telah berhujah mengenai perbezaan itu dan cara untuk mengklaskan
masyarakat adalah berdasarkan perbezaan itu dengan membahagikan
pengklasifikasian ini kepada dua bahagian iaitu membahagikan masyarakat yang
bersifat teratur melalui keturunan senasab dan mereka yang teratur dalam asas
kognat dwisisi. Namun begitu, di Barat persanakan tidaklah begitu penting
berbanding dengan prinsip organisasi lain. Dalam mengklaskan masyarakat persanakan
ini kita masih mengkategorikan masyarakat Barat sebagai kognat/bilateral kerana
Barat tidak menggunakan dan memasukkan keturunan senasab dalam pelbagai tujuan
organisasinya.
Seterusnya, bagi menyelidiki keturunan senasab
kita boleh melihat masyarakat tersebut diorganisasikan atas asas keturunan
melalui garis nenek moyangnya. Terdapat dua pendekatan asas yang digunakan
dalam organisasi senasab. Pendekatan yang pertama ialah kumpulan keturunan yang
dibentuk melalui asas garis keturunan lelaki. Di dalam sistem ini, seorang
perempuan yang telah berkahwin kebiasaanya akan berpindah untuk tinggal
bersama-sama keluarga si lelaki dan berada dalam kelompok komuniti lelaki
tersebut. Keanggotaan kumpulan, status, identiti dan pemilikan harta itu berdasarkan
pengiktirafan keturunan garis nasab lelaki. Sistem ini sangat terkenal dalam
masyarakat cina yang membawa masuk organisasi asalnya dari tanah air mereka di
selatan China ke Malaysia.
Tambahan lagi, pendekatan asas yang kedua pula ialah dengan cara mengorganisasikan masyarakat dengan cara mengiktiraf keturunan
menurut garis perempuan melalui ibu
kepada anak perempuannya dan seterusnya. Masyarakat ini disebut sebagai
nasab-ibu (matrilineal). Dalam sistem ini kaum lelaki tidak boleh memindahkan
warisan atau harta kepada anak lelakinya. Kebiasannya lelaki yang berkahwin
akan menetap di kediaman nasab sebelah sebelah isteri dan mentuanya yang di
dipanggil petempatan matrilokal. Contoh yang paling terkenal adalah di
Indonesia, mungkin juga di seluruh Asia Tenggara ialah masyarakat Minangkabau
di Sumatera yang mengamalkan sistem nasab ibu. Di Malaysia, masyarakat Melayu
di Negeri Sembilan mengamalkan adat pepatih yang mempunyai persamaan dengan
Minangkabau iaitu mengikut nasab keturunan sebelah perempuan.
Letak rujukan. Nnti kena plagiat sbb sya ada baca artikel tu (^_^"). Hmpir sebjik la juga tpi diulas semula.
BalasPadamHow to Make Money from Betting on Sports Betting - Work
BalasPadam(don't worry deccasino if you get it wrong, filmfileeurope.com though) ventureberg.com/ The process involves placing bets on different events, หาเงินออนไลน์ but it can also be done by communitykhabar using the